Azimphoto: Profesionalisme

.

Profesionalisme

  
Profesionalisme bermaksud melakukan sesuatu tugas dengan penuh komitmen, disiplin dan dengan cara yang terbaik mengikut etika dan taraf kerja yang dikehendaki.

Lima perkara penting di dalam definisi profesionalisme adalah (i) komitmen, (ii) disiplin, (iii) cara yang terbaik, (iv) etika kerja dan (v) taraf kerja.  Oleh yang demikian, boleh dianggapkan bahawa seseorang itu boleh dianggap profesional apabila beliau komited terhadap kerjanya dan selalu mendisiplinkan dirinya.  Di samping menghasilkan kerja yang berkualiti, beliau sentiasa menggunakan kaedah yang terbaik dengan menjimatkan kos, masa dan tenaga kerja.  Beliau tidak sekali-kali menghasilkan kerja yang berkualiti yakni ke taraf kerja yang dikehendaki tanpa mengikut etika.  Sehubungan itu kelima-lima perkara penting ini boleh dijadikan sebagai elemen kepada profesionalisme dan akan dibincangkan dengan lebih terperinci.  Oleh itu elemen profesionalisme adalah:
(i)          Komitmen
(ii)         Disiplin
(iii)        Cara yang terbaik
(iv)       Etika kerja
(v)        Taraf kerja.

Komitmen

Komitmen boleh diertikan apabila seseorang itu bekerja dengan kesungguhan dan penuh keyakinan.  Seseorang yang komited itu selalunya seorang yang proaktif, iaitu mempunyai kebolehan menjangka dan mengambil langkah awalan sebelum sesuatu yang tidak baik berlaku.  Pengertian proaktif telah dihuraikan dengan jelas dalam nilai Perkhidmatan Penyayang.  Apa yang dimaksudkan dengan kesungguhan adalah ketekunan dan dedikasi dalam menjalankan tugas.  Manakala keyakinan pula adalah beliau tidak perlu diselia atau memohon bantuan dalam melaksanakan tugas.

Jikalau anda membuat analisa di tempat kerja, terdapat banyak anggota yang tidak komited dengan kerjanya, termasuk diri anda. Kenapa ini boleh berlaku?
(i)          Kemungkinan sudah tidak ada motivasi lagi. Kerja dianggap perkara ‘routine’ yang perlu dilakukan untuk mendapat gaji setiap bulan. Kemungkinan ada perkara lain di dalam hidupnya yang perlu diperolehi, yang kini menjadi motivasi utamanya.

(ii)           Kadangkala suasana di tempat kerja yang tidak menyenangkan, seperti takut dengan boss atau suka bergaduh dengan staf lain.
(iii     Kekurangan sumber yang sekian lama anda pohon tidak diluluskan. Tiada peralatan yang mencukupi dan tenaga kerja yang kurang.
(iv)       Bebanan kerja yang terlalu banyak
(v)        Kebanyakan staf bekerja kerana untuk mendapat imbuhan tambahan. Bila tiada imbuhan, maka mereka kurang rajin.


Sehubungan itu, berikut adalah perkara penting untuk memupuk komitmen di tempat kerja:

(i)          Komunikasi berkesan
(ii)         Empower staf
(iii)        Perkembangan anggota
(iv)       Pengiktirafan
(v)        Persekitaran yang kondusif.

Perkara pokok dalam memupuk komitmen di kalangan anggota adalah komunikasi.  Seorang ketua perlu berinteraksi dengan anggota untuk memberitahu wawasan dan objektif jabatan.  Di samping itu interaksi sebegini juga akan membolehkan beliau untuk mengetahui masalah yang dihadapi oleh pekerja di dalam menjalankan tugas.  Melalui cara ini, seorang ketua boleh memastikan bahawa tugas-tugas yang dijalankan adalah sehaluan dengan objektif jabatan. Staff yang bermasalah boleh dihantar berkursus atau menghadiri sessi kaunselling. Perbincangan perlu diadakan untuk mengetahui masalah yang dihadapi dan juga perkara yang boleh meningkatkan motivasi mereka, termasuklah ‘career development’ dan ‘promotion’.

Apabila setiap anggota tahu bahawa tugas mereka adalah untuk mencapai objektif jabatan, ketua harus melibatkan diri mereka bukan saja dari segi pelaksanaan tetapi juga perancangan. Segala pendapat dan cadangan mereka mestilah diambilkira dalam merangka strategi pelaksanaan sesuatu aktiviti.  Di samping ini juga ketua perlu memberi penugasan sepenuhnya (empower) kepada anggota yang difikirkan berkemampuan. Bagi mereka yang telah mencapai lebih daripada yang dikehendaki, pengiktirafan perlu diberi.

Akhir sekali, pastikan persekitaran tempat kerja adalah kondusif.  Selain daripada menyediakan peralatan kerja, anda perlu memastikan bahawa suasana kerja selesa dan bebas daripada gangguan.  Keselamatan dan kesihatan pekerja juga perlu diberi keutamaan. Anggota perlu merasakan bahawa tempat kerja itu ‘syurga dunia’.

Disiplin

Berdisiplin bermakna mematuhi peraturan, etika dan sistem nilai yang ditetapkan.  Apabila anggota perkhidmatan mendisiplinkan diri, perjalanan jentera kerajaan akan berjalan lancar.  Tujuan  berdisiplin adalah untuk mengawal kelakuan anggota  supaya sempurna dan bersesuaian dengan kedudukan penting mereka di dalam masyarakat.  Imej sesuatu perkhidmatan terletak pada tahap disiplin yang dipamerkan oleh anggotanya. Perkara ini telah dibincangkan dalam nilai perkhidmatan penyayang

 Peraturan Tatatertib adalah peraturan-peraturan yang dipersetujui oleh sesuatu kumpulan atau organisasi bagi mewujudkan suasana aman, tenteram dan menjamin keharmonian ahli-ahlinya.  Peraturan ini diwujudkan bagi mengawal tingkahlaku atau disiplin anggota awam dengan harapan ia dapat menghasilkan pegawai yang cekap, jujur dan berkesan.

Apa yang penting dalam disiplin diri adalah anda dapat menjalankan tugas mengikut peraturan jabatan yang telah ditetapkan. Anda perlu bertanya pada diri anda beberapa soalan iaitu:
(i)          Di dalam tempoh waktu bekerja, berapa jam sebenarnya anda bekerja?
(ii)         Di dalam menjalankan tugas harian, apakah perkara yang telah dilakukan sehingga terjadinya pembaziran?
(iii)        Di sepanjang perkhidmatan anda, ada atau tidak anda menggunakan hak jabatan untuk kepentingan diri.
Apabila kita mengetahui selok-belok peraturan, kita akan dapat mengelakkan rasa takut untuk menjalankan tugas kerana kita tahu batas-batas bidang kuasa kita. Ini akan menjadikan kita lebih kreatif dalam melaksanakan tugas.


Cara yang terbaik

Melakukan sesuatu pekerjaan dengan ‘cara terbaik’ adalah ciri penting bagi profesionalisme. Seseorang itu boleh dianggap sebagai telah menjalankan tugas dengan ‘cara terbaik’ apabila ia melakukan kerja dengan pantas tanpa menjejaskan kualiti kerja. Untuk membolehkan seseorang itu mencapai tahap bekerja dengan ‘cara terbaik’, ia mestilah mempunyai sikap inginkan peningkatan diri, ingin berada pada tahap yang terbaik dan sentiasa berusaha ke arah peningkatan yang berterusan.

Terdapat pelbagai kaedah yang boleh digunakan untuk membolehkan anda melakukan pekerjaan dengan ‘cara terbaik’. Antaranya adalah dengan mengamalkan konsep ‘cost effective’. Penggunaan konsep sebegini memerlukan pengetahuan dan kemahiran dalam bidang tersebut. Sehubungan itu, kecekapan atau kepakaran memainkan peranan penting dalam profesionalisme.

Seorang yang profesional mestilah membuat sesuatu pekerjaan dengan cara yang terbaik bagi menghasilkan mutu kerja yang berkualiti. Dia harus menggunakan sumber-sumber yang ada iaitu wang, masa dan tenaga manusia dengan cara yang efektif. Sumber-sumber tidak seharusnya dibazirkan.  Ini akan hanya terlaksana, jika dia mempunyai pengetahuan dan kemahiran.  Oleh yang demikian, seorang yang profesional perlu sentiasa menambah dan mengemaskinikan pengetahuan dan kemahirannya.

Dalam menyelesaikan sesuatu masalah atau memilih sesuatu projek, seseorang yang mengamalkan prinsip profesionalisme akan memilih cara yang terbaik. Ini dapat dilakukan dengan bertanyakan beberapa soalan:
(i)          Ada tak option lain yang belum saya fikirkan?
(ii)         Di antara option ini, yang manakah yang boleh menjana hasil yang banyak?
(iii)        Bagi setiap option, berapakah peruntukkan kewangan dan sumber manusia yang diperlukan?
(iv)       Option mana yang paling banyak penjimatan?
(v)        Option mana yang anda merasa selesa untuk melaksanakannya dan yakin untuk menyempurnakannya kerana sudah ada kemahiran?
(vi)       Di antara option ini, yang manakah yang boleh mendapat pertolongan atau kerjasama dari agensi lain?
(vii)      Bagi setiap option, berapa tempoh masa yang perlu bagi menyiapkannya?

Apabila anda telah menjawab soalan di atas, anda bolehlah memilih option yang terbaik.


Etika kerja

Etika boleh dimaksudkan dengan mudah sebagai tanggungjawab dan tingkahlaku seseorang terhadap masyarakat. Seseorang anggota  berkewajipan memahami tanggungjawab terhadap peranan dan perilaku seseorang pekerja dalam kerajaan.

Dari segi definisinya, etika kerja adalah prinsip-prinsip moral yang ditetapkan oleh sesebuah organisasi bagi mengawal tingkah laku pekerja atau ahli organisasi tersebut.  Etika ini adalah satu bentuk kawalan bagi memastikan perlakuan pekerja sentiasa selaras dengan sistem nilai organisasi berkenaan.  Melalui prinsip-prinsip yang dinyatakan di dalam etika kerja, seseorang akan dapat mengetahui perbuatan-perbuatan yang dilarang dan perbuatan-perbuatan yang digalakkan.  Pada umumnya, etika kerja dibentuk berdasarkan nilai-nilai universal yang kemudiannya disesuaikan dengan lunas undang-undang negara, sistem nilai masyarakat setempat dan peraturan-peraturan tertentu yang ditetapkan oleh organisasi.

etika kerja adalah unsur yang sangat mustahak yang perlu dititikberatkan kerana setiap pekerja perlu memiliki tingkah laku yang sempurna seperti yang dikehendaki oleh masyarakat.  Secara umumnya perbuatan-perbuatan atau tingkah laku seseorang itu dikatakan tidak beretika apabila:
(a)        Perbuatan tersebut melanggar undang-undang negara dan boleh dikenakan hukuman;
(b)        Apabila perbuatan itu bercanggah dengan prinsip-prinsip moral dan etika yang diamalkan oleh masyarakat; dan
(c)         Apabila perbuatan itu dilakukan bukan atas tujuan awam sebaliknya disebabkan oleh tekanan-tekanan seperti kepentingan keluarga, politik, agama atau suku kaum.

Terdapat perbezaan diantara disiplin dan etika kerja. Disiplin adalah  berkaitan dengan peraturan jabatan, manakala etika kerja adalah berkaitan dengan masyarakat secara umumnya. Seorang anggota yang tidak pernah memberikan senyuman kepada pelanggan, boleh dikatakan tidak beretika dari kacamata masyarakat tetapi tidak boleh diambil tindakan tata tertib kerana tidak melanggar disiplin jabatan.



Taraf Kerja

Taraf kerja boleh diertikan seperti norma kerja iaitu hasil sesuatu pekerjaan itu mesti mencapai `standard’ atau taraf yang dikehendaki.  Taraf ini adalah yang minimum dan setiap anggota digalakkan untuk menghasilkan pekerjaan yang melebihi taraf.  Taraf di sini bukan saja bermaksud dari segi kuantiti dan kualiti, tetapi juga dari sudut cara melaksanakan tugasnya.  Sebagai perumpamaan seorang pembantu kedai dikehendaki melihat sekurangnya  2 kali pemeriksaan stok kedai dalam sehari dengan membuat pemeriksaan bersesuaian dengan keperluannya dengan cara-cara yang tidak bercanggah dengan tugasan kerjanya.   


Bagi menghasilkan pekerjaan yang melebihi taraf, seseorang pekerja itu mestilah tekun dan seronok bekerja.  Di tambah pula dengan bakat yang selalu di asah dan perasaan suka mencipta perkara-perkara baru untuk menpercepatkan proses kerja.

Penghasilan kerja yang melebihi taraf boleh dilakukan secara berterusan sekiranya ia mempunyai ketinggian peribadi, keutamaan kesabaran, kemuliaan kesederhanaan dan kebijaksanaan berhemat. Malah satu organisasi boleh mencapai taraf kerja yang dikehendaki sekiranya mereka menunjukkan teladan yang baik. 

Setiap anggota mesti mengetahui norma kerjanya. Jika tidak, bebanan kerja akan meningkat, produktiviti dan kualiti jabatan akan terjejas. Taraf kerja ini adalah selalunya `standard’ yang minimum yang perlu dihasilkan. Semua anggota adalah digalakkan untuk meningkatkan taraf kerja melalui produktiviti. Ianya boleh dilaksanakan dengan mengamalkanan tonggak dua belas. Perlu ditegaskan, dalam peningkatan



No comments:

Post a Comment