Profesionalisme
bermaksud melakukan sesuatu tugas dengan penuh komitmen, disiplin dan dengan
cara yang terbaik mengikut etika dan taraf kerja yang dikehendaki.
Lima perkara penting
di dalam definisi profesionalisme adalah (i) komitmen, (ii) disiplin, (iii)
cara yang terbaik, (iv) etika kerja dan (v) taraf kerja. Oleh yang demikian, boleh dianggapkan bahawa
seseorang itu boleh dianggap profesional apabila beliau komited terhadap
kerjanya dan selalu mendisiplinkan dirinya.
Di samping menghasilkan kerja yang berkualiti, beliau sentiasa
menggunakan kaedah yang terbaik dengan menjimatkan kos, masa dan tenaga
kerja. Beliau tidak sekali-kali
menghasilkan kerja yang berkualiti yakni ke taraf kerja yang dikehendaki tanpa
mengikut etika. Sehubungan itu
kelima-lima perkara penting ini boleh dijadikan sebagai elemen kepada
profesionalisme dan akan dibincangkan dengan lebih terperinci. Oleh itu elemen profesionalisme adalah:
(i)
Komitmen
(ii)
Disiplin
(iii)
Cara yang terbaik
(iv) Etika
kerja
(v)
Taraf kerja.
Komitmen
Komitmen
boleh diertikan apabila seseorang itu bekerja dengan kesungguhan dan penuh keyakinan. Seseorang yang komited itu selalunya seorang
yang proaktif, iaitu mempunyai kebolehan menjangka dan mengambil langkah awalan
sebelum sesuatu yang tidak baik berlaku.
Pengertian proaktif telah dihuraikan dengan jelas dalam nilai
Perkhidmatan Penyayang. Apa yang
dimaksudkan dengan kesungguhan adalah ketekunan dan dedikasi dalam menjalankan
tugas. Manakala keyakinan pula adalah
beliau tidak perlu diselia atau memohon bantuan dalam melaksanakan tugas.
Jikalau
anda membuat analisa di tempat kerja, terdapat banyak anggota yang tidak
komited dengan kerjanya, termasuk diri anda. Kenapa ini boleh berlaku?
(i)
Kemungkinan sudah tidak ada motivasi lagi.
Kerja dianggap perkara ‘routine’ yang perlu dilakukan untuk mendapat gaji
setiap bulan. Kemungkinan ada perkara lain di dalam hidupnya yang perlu
diperolehi, yang kini menjadi motivasi utamanya.
(ii) Kadangkala suasana di tempat kerja yang
tidak menyenangkan, seperti takut dengan boss atau suka bergaduh dengan staf
lain.
(iii Kekurangan sumber yang sekian lama anda
pohon tidak diluluskan. Tiada peralatan yang mencukupi dan tenaga kerja yang
kurang.
(iv) Bebanan
kerja yang terlalu banyak
(v)
Kebanyakan staf bekerja kerana untuk
mendapat imbuhan tambahan. Bila tiada imbuhan, maka mereka kurang rajin.
Sehubungan
itu, berikut adalah perkara penting untuk memupuk komitmen di tempat kerja:
(i)
Komunikasi berkesan
(ii)
Empower staf
(iii)
Perkembangan anggota
(iv) Pengiktirafan
(v)
Persekitaran yang kondusif.
Perkara
pokok dalam memupuk komitmen di kalangan anggota adalah komunikasi. Seorang ketua perlu berinteraksi dengan
anggota untuk memberitahu wawasan dan objektif jabatan. Di samping itu interaksi sebegini juga akan
membolehkan beliau untuk mengetahui masalah yang dihadapi oleh pekerja di dalam
menjalankan tugas. Melalui cara ini, seorang
ketua boleh memastikan bahawa tugas-tugas yang dijalankan adalah sehaluan
dengan objektif jabatan. Staff yang bermasalah boleh dihantar berkursus atau
menghadiri sessi kaunselling. Perbincangan perlu diadakan untuk mengetahui
masalah yang dihadapi dan juga perkara yang boleh meningkatkan motivasi mereka,
termasuklah ‘career development’ dan ‘promotion’.
Apabila
setiap anggota tahu bahawa tugas mereka adalah untuk mencapai objektif jabatan,
ketua harus melibatkan diri mereka bukan saja dari segi pelaksanaan tetapi juga
perancangan. Segala pendapat dan cadangan mereka mestilah diambilkira dalam
merangka strategi pelaksanaan sesuatu aktiviti.
Di samping ini juga ketua perlu memberi penugasan sepenuhnya (empower)
kepada anggota yang difikirkan berkemampuan. Bagi mereka yang telah mencapai
lebih daripada yang dikehendaki, pengiktirafan perlu diberi.
Akhir
sekali, pastikan persekitaran tempat kerja adalah kondusif. Selain daripada menyediakan peralatan kerja,
anda perlu memastikan bahawa suasana kerja selesa dan bebas daripada gangguan. Keselamatan dan kesihatan pekerja juga perlu
diberi keutamaan. Anggota perlu merasakan bahawa tempat kerja itu ‘syurga
dunia’.
Disiplin
Berdisiplin bermakna
mematuhi peraturan, etika dan sistem nilai yang ditetapkan. Apabila anggota perkhidmatan mendisiplinkan
diri, perjalanan jentera kerajaan akan berjalan lancar. Tujuan
berdisiplin adalah untuk mengawal kelakuan anggota supaya sempurna
dan bersesuaian dengan kedudukan penting mereka di dalam masyarakat. Imej sesuatu perkhidmatan terletak pada tahap
disiplin yang dipamerkan oleh anggotanya. Perkara ini telah dibincangkan dalam
nilai perkhidmatan penyayang
Peraturan Tatatertib adalah peraturan-peraturan
yang dipersetujui oleh sesuatu kumpulan atau organisasi bagi mewujudkan suasana
aman, tenteram dan menjamin keharmonian ahli-ahlinya. Peraturan ini diwujudkan bagi mengawal
tingkahlaku atau disiplin anggota awam dengan harapan ia dapat menghasilkan
pegawai yang cekap, jujur dan berkesan.
Apa
yang penting dalam disiplin diri adalah anda dapat menjalankan tugas mengikut
peraturan jabatan yang telah ditetapkan. Anda perlu bertanya pada diri anda
beberapa soalan iaitu:
(i)
Di dalam tempoh waktu bekerja, berapa
jam sebenarnya anda bekerja?
(ii)
Di dalam menjalankan tugas harian,
apakah perkara yang telah dilakukan sehingga terjadinya pembaziran?
(iii)
Di sepanjang perkhidmatan anda, ada
atau tidak anda menggunakan hak jabatan untuk kepentingan diri.
Apabila kita mengetahui
selok-belok peraturan, kita akan dapat mengelakkan rasa takut
untuk menjalankan tugas kerana kita tahu batas-batas bidang kuasa kita. Ini
akan menjadikan kita lebih kreatif dalam melaksanakan tugas.
Cara yang
terbaik
Melakukan
sesuatu pekerjaan dengan ‘cara terbaik’ adalah ciri penting bagi
profesionalisme. Seseorang itu boleh dianggap sebagai telah menjalankan tugas
dengan ‘cara terbaik’ apabila ia melakukan kerja dengan pantas tanpa
menjejaskan kualiti kerja. Untuk membolehkan seseorang itu mencapai tahap bekerja
dengan ‘cara terbaik’, ia mestilah mempunyai sikap inginkan peningkatan diri,
ingin berada pada tahap yang terbaik dan sentiasa berusaha ke arah peningkatan
yang berterusan.
Terdapat
pelbagai kaedah yang boleh digunakan untuk membolehkan anda melakukan pekerjaan
dengan ‘cara terbaik’. Antaranya adalah dengan mengamalkan konsep ‘cost
effective’. Penggunaan konsep sebegini memerlukan pengetahuan dan kemahiran
dalam bidang tersebut. Sehubungan itu, kecekapan atau kepakaran memainkan
peranan penting dalam profesionalisme.
Seorang
yang profesional mestilah membuat sesuatu pekerjaan dengan cara yang terbaik
bagi menghasilkan mutu kerja yang berkualiti. Dia harus menggunakan
sumber-sumber yang ada iaitu wang, masa dan tenaga manusia dengan cara yang
efektif. Sumber-sumber tidak seharusnya dibazirkan. Ini akan hanya terlaksana, jika dia mempunyai
pengetahuan dan kemahiran. Oleh yang
demikian, seorang yang profesional perlu sentiasa menambah dan mengemaskinikan
pengetahuan dan kemahirannya.
Dalam
menyelesaikan sesuatu masalah atau memilih sesuatu projek, seseorang yang
mengamalkan prinsip profesionalisme akan memilih cara yang terbaik. Ini dapat
dilakukan dengan bertanyakan beberapa soalan:
(i)
Ada tak option lain yang belum saya
fikirkan?
(ii)
Di antara option ini, yang manakah
yang boleh menjana hasil yang banyak?
(iii)
Bagi setiap option, berapakah
peruntukkan kewangan dan sumber manusia yang diperlukan?
(iv) Option
mana yang paling banyak penjimatan?
(v)
Option mana yang anda merasa selesa
untuk melaksanakannya dan yakin untuk menyempurnakannya kerana sudah ada
kemahiran?
(vi) Di
antara option ini, yang manakah yang boleh mendapat pertolongan atau kerjasama
dari agensi lain?
(vii) Bagi
setiap option, berapa tempoh masa yang perlu bagi menyiapkannya?
Apabila
anda telah menjawab soalan di atas, anda bolehlah memilih option yang terbaik.
Etika
kerja
Etika
boleh dimaksudkan dengan mudah sebagai tanggungjawab dan tingkahlaku seseorang
terhadap masyarakat. Seseorang anggota berkewajipan memahami
tanggungjawab terhadap peranan dan perilaku seseorang pekerja dalam kerajaan.
Dari
segi definisinya, etika kerja adalah prinsip-prinsip moral yang ditetapkan oleh
sesebuah organisasi bagi mengawal tingkah laku pekerja atau ahli organisasi
tersebut. Etika ini adalah satu bentuk
kawalan bagi memastikan perlakuan pekerja sentiasa selaras dengan sistem nilai
organisasi berkenaan. Melalui
prinsip-prinsip yang dinyatakan di dalam etika kerja, seseorang akan dapat
mengetahui perbuatan-perbuatan yang dilarang dan perbuatan-perbuatan yang
digalakkan. Pada umumnya, etika kerja
dibentuk berdasarkan nilai-nilai universal yang kemudiannya disesuaikan dengan
lunas undang-undang negara, sistem nilai masyarakat setempat dan
peraturan-peraturan tertentu yang ditetapkan oleh organisasi.
etika kerja adalah unsur yang sangat mustahak yang perlu dititikberatkan
kerana setiap pekerja perlu memiliki tingkah laku yang sempurna
seperti yang dikehendaki oleh masyarakat.
Secara umumnya perbuatan-perbuatan atau tingkah laku seseorang itu dikatakan tidak beretika apabila:
(a)
Perbuatan tersebut melanggar
undang-undang negara dan boleh dikenakan hukuman;
(b)
Apabila perbuatan itu bercanggah
dengan prinsip-prinsip moral dan etika yang diamalkan oleh masyarakat; dan
(c)
Apabila perbuatan itu dilakukan bukan
atas tujuan awam sebaliknya disebabkan oleh tekanan-tekanan seperti kepentingan
keluarga, politik, agama atau suku kaum.
Terdapat
perbezaan diantara disiplin dan etika kerja. Disiplin adalah berkaitan dengan peraturan jabatan, manakala
etika kerja adalah berkaitan dengan masyarakat secara umumnya. Seorang anggota yang tidak pernah memberikan senyuman kepada pelanggan, boleh dikatakan tidak
beretika dari kacamata masyarakat tetapi tidak boleh diambil tindakan tata
tertib kerana tidak melanggar disiplin jabatan.
Taraf
Kerja
Taraf kerja boleh
diertikan seperti norma kerja iaitu hasil sesuatu pekerjaan itu mesti mencapai `standard’
atau taraf yang dikehendaki. Taraf ini
adalah yang minimum dan setiap anggota digalakkan untuk menghasilkan pekerjaan
yang melebihi taraf. Taraf di sini bukan
saja bermaksud dari segi kuantiti dan kualiti, tetapi juga dari sudut cara
melaksanakan tugasnya. Sebagai
perumpamaan seorang pembantu kedai dikehendaki melihat sekurangnya 2 kali pemeriksaan stok kedai dalam sehari dengan membuat pemeriksaan bersesuaian dengan keperluannya dengan cara-cara yang tidak bercanggah dengan tugasan kerjanya.
Bagi
menghasilkan pekerjaan yang melebihi taraf, seseorang pekerja itu mestilah
tekun dan seronok bekerja. Di tambah
pula dengan bakat yang selalu di asah dan perasaan suka mencipta
perkara-perkara baru untuk menpercepatkan proses kerja.
Penghasilan kerja
yang melebihi taraf boleh dilakukan secara berterusan sekiranya ia mempunyai
ketinggian peribadi, keutamaan kesabaran, kemuliaan kesederhanaan dan
kebijaksanaan berhemat. Malah satu organisasi boleh mencapai taraf kerja yang
dikehendaki sekiranya mereka menunjukkan teladan yang baik.
Setiap anggota mesti
mengetahui norma kerjanya. Jika tidak, bebanan kerja akan meningkat,
produktiviti dan kualiti jabatan akan terjejas. Taraf kerja ini adalah
selalunya `standard’ yang minimum yang perlu dihasilkan. Semua anggota adalah
digalakkan untuk meningkatkan taraf kerja melalui produktiviti. Ianya boleh
dilaksanakan dengan mengamalkanan tonggak dua belas. Perlu ditegaskan, dalam
peningkatan
No comments:
Post a Comment