Pasukan memerlukan
kemahiran yang luas dan pelbagai untuk mencapai matlamat dan objektif pasukan.
Sebagai ahli di dalam pasukan, anda akan dapat membantu pasukan berfungsi
dengan efektif melalui sumbangan dalam bentuk :
i. kemahiran teknikal;
ii. kemahiran pengurusan dan penyelesaian masalah; serta
iii. kemahiran antara perseorangan (interpersonal)
Kita boleh membentuk dan memperbaiki kemahiran melalui
beberapa kaedah seperti :
i. menjalankan kerja dengan sendiri;
ii. menjalankan kerja di bawah pengawasan orang lain;
iii. dengan membaca;
iv. dengan memerhati bagaimana orang lain menjalankannya;
v. dengan mengingati kembali tentang bagaimana kita telah
menjalankannya dahulu.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa pengetahuan adalah asas
bagi mencapai kemahiran. Tanpa ilmu pengetahuan seseorang itu tidak dapat
menjiwai kerja yang sedang dibuatnya. Seseorang pekerja itu perlu tahu mengapa dia melakukan pekerjaan itu.
Seseorang itu tidak boleh dianggap profesional jika setiap hari dia bekerja
seperti robot.
Seseorang
pekerja yang mempunyai ilmu asas yang diperolehi semasa di sekolah, maktab atau
universiti akan mendalami kemahirannya apabila dia mula bekerja. Satu ketika
nanti, kemahirannya akan mencapai tahap maksima bersesuaian dengan pengetahuan
yang dimiliki. Oleh yang demikian dia perlu mempertingkatkan lagi pengetahuan
dan kemahirannya supaya mutu kerjanya bertambah baik. Ini boleh dilaksanakan
sama ada secara langsung atau tidak langsung. Secara langsung adalah seperti
menghadiri kursus, bengkel, seminar dan lain-lain lagi, manakala secara tidak
langsung adalah seperti melibatkan diri dalam aktiviti jabatan iaitu
jawatankuasa Hari Q, projek penyelidikan dan lain-lain.
Pengetahuan dan kemahiran yang diperolehi perlu dipraktikkan,
jika tidak ianya tidak berguna. Untuk menjadikan ilmu yang diperolehi berkekalan di dalam
dada, ilmu itu perlu diajar kepada orang
lain. Hanya dengan mengajar kepada orang lain
kita akan ingat lama. Jangan jadi seperti sesetengah guru silat yang tidak mahu
mengajar satu dua ilmu kepada murid kerana takut muridnya nanti akan ‘lawan
tauke’. Ilmu yang di ‘simpan’ lambat laun akan luput dari ingatan.
Ilmu juga perlu senantiasa ditambah, bak kata orang,
“kalau perut lapar, makan, kalau otak lapar….. tambah ilmu”. Seorang yang
profesional perlu sentiasa menambah ilmu pengetahuannya memandangkan perubahan
dunia era ini terlalu dinamik. Kita mesti ingat, kita hanya perlu mencari
pengetahuan yang relevan dan bersesuaian saja, khususnya untuk memenuhi kehendak
pelanggan.
Pembelajaran merupakan suatu proses yang berterusan. Adalah menjadi tanggungjawab kita untuk
memastikan bahawa kita sentiasa berpengetahuan dan mahir di dalam menjalankan
tugas harian. Jika tidak, ada orang yang akan menderita di atas kesilapan kita.
Kreativiti
dan inovasi
Seseorang
itu boleh dikatakan kreatif jika dia boleh menjana perkara-perkara yang baru.
Inovasi pula adalah idea-idea baru dalam semua aspek untuk menghasilkan
perkhidmatan yang berkualiti.
Kita sentiasa mengatakan bahawa kita bukanlah seorang yang
kreatif. Adakah ini benar? Sebenarnya tidak semua orang menyedari bahawa mereka
mempunyai tahap kreativiti yang tinggi. Semua orang kreatif samada di sedari
atau tidak. Semasa kecil, kita sememangnya semula jadi kreatif. Apabila membesar
dan menjadi dewasa, kita sering dicegah jangan buat itu ….. jangan buat ini.
Ibubapa kita sering melarang kita supaya jangan panjat pokok atau jangan
conteng dinding dan sebagainya. Apabila bekerja, kita juga dikehendaki mematuhi
peraturan. Ini boleh menyekat daya kreativiti.
Kreativiti adalah proses yang ditemui atau dijumpai. Melalui
fikiran yang terbuka (minda) sahaja barulah kita dapat berfikir samada setiap
penerimaan atau perjumpaan tersebut adalah bernilai. Kreativiti tidaklah
dijumpai secara tidak sengaja. Sebenarnya ia sudah berada di situ. Cuma kita
tidak prihatin, tidak melihatnya, tidak menilai dari segi komersial dan
kepentingannya.
Kreativiti ini digalakkan oleh sikap yang terbuka. Kita sentiasa berfikir
bahawa kreativiti ini adalah mempunyai idea-idea yang hebat, idea-idea yang
datang seperti nilai, ‘aha’ tetapi sebenarnya ia melibatkan perkara–perkara
yang lebih jauh daripada itu. Selain daripada itu ia melibatkan banyak
pemikiran samada secara sedar ataupun tidak sedar. Sebelum sesuatu inspirasi
itu timbul, idea-idea baru perlulah diekspresikan. Oleh itu ia perlu diberi
lebih ruang di mana ia mungkin memakan masa dan memerlukan penglibatan kerja
yang bersungguh-sungguh.
Dalam ertikata yang lain bahawa kreativiti sebenarnya
adalah belajar melihat sesuatu benda itu dengan mata yang baru. Itu adalah
petikan daripada seorang genius seperti Dr. Marcel Proust dalam tahun 1899.
Beliau merupakan seorang saintis dan juga ahli dalam kreativiti di mana beliau
percaya bahawa kita perlu melihat sesuatu perkara tersebut bukan sahaja kepada
satu skop atau ‘angle’ tetapi melihat
sesuatu masalah tersebut dari pelbagai bidang, barulah kita dapat menyelesaikan
masalah tersebut dengan melihatnya dari perspektif yang berbeza. Apabila kita
dapat mengenalpasti sesuatu masalah itu maka kita perlu menilainya daripada
banyak segi sebelum memikirkan tentang jawapannya.
Kita semua, kadangkala mendapat inspirasi atau ilham bagi
sesuatu perkara atau menyelesaikan sesuatu masalah. Perkara ini tidak selalu
berlaku kepada orang biasa macam kita. Oleh itu kita perlu belajar bagaimana
menjadi kreatif. Berikut ada beberapa teknik :
(i)
Mind mapping;
(ii)
Random responses;
(iii)
Group Creativity.
Pasukan perlu lebih kreatif untuk mengurus perubahan dan mengadakan
persaingan. Semua ahli dalam pasukan boleh menjadi kreatif dan inovatif dengan:
i.
menerapkan
perasaan ingin tahu dan berfikiran luas;
ii.
mempunyai
ketua yang sentiasa memberi sokongan;
iii.
mempunyai peraturan dan
garis panduan yang fleksibel;
iv.
bersemangat
cekal serta tidak putus asa apabila berhadapan dengan cabaran/dugaan;
v.
diberi penghargaan dan
pengiktirafan.
Sebagai ahli dalam pasukan, kita harus sedar dan perlu
mengatasi beberapa rintangan/halangan kreativiti seperti :
i.
perasaan
takut terhadap kegagalan atau ke atas sesuatu yang tidak pasti;
ii.
takut akan dikritik;
iii.
kritikan yang tidak
membina;
iv.
terlalu
menjaga kepentingan diri sendiri;
v.
takut
akan kerja-kerja tambahan;
vi.
komunikasi satu arah;
vii.
perlunya mematuhi
arahan/peraturan.
Kerjasama
dalam pasukan dan kesepakatan.
Kerjasama adalah bekerja bersama-sama untuk mencapai matlamat yang dikongsi
bersama di samping memperolehi faedah bersama.
Terdapat banyak pasukan di dalam agensi kerajaan dan swasta dimana pasukan-pasukan ini bergantung antara satu sama lain. Kerjasama dalam satu
pasukan mudah diwujudkan tetapi kerjasama antara satu pasukan dengan pasukan
yang lain selalunya sukar. Ini adalah kerana setiap pasukan mempunyai ketua
yang berlainan. Ketua-ketua ini mempunyai agenda yang berlainan. Sekiranya
ketua-ketua ini tidak sehaluan, maka
pasukan-pasukan ini tentunya tidak dapat bekerjasama.
Kita mesti sedar bahawa kita bukan bekerja semata-mata
untuk pasukan tersebut, tetapi kita bekerja untuk organisasi tersebut. Walaupun
pasukan tersebut telah menunjukkan prestasi yang cemerlang, tetapi organisasinya
telah merosot, orang luar akan mengatakan anggota-anggota di situ tidak bagus
(termasuk mereka yang cemerlang). Oleh yang demikian, setiap pasukan di dalam
satu organisasi mesti bantu membantu bagi meningkatkan mutu perkhidmatan
organisasi.
Organisasi tersebut juga tidak bekerja bersendirian, ia
bergantung kepada organisasi lain di dalam organisasi berkenaan. Sehubungan
itu setiap organisasi mesti bantu membantu di dalam meningkatkan imej organisasi. Jika satu pejabat telah mendapat malu, orang ramai akan
beranggapan bahawa pejabat atau cawangan lain di bawah agensi atau firma berkenaan lebih kurang
sama sahaja.
No comments:
Post a Comment