Azimphoto: Amalkan etiket sosial.

.

Amalkan etiket sosial.


Budaya kita mempunyai beberapa perkara dan perlakuan yang menunjukkan tanda hormat pada orang lain. Sebagai contoh, sejak kecil, kita diasuh tentang cara dan perkataan yang boleh digunakan untuk memanggil dan berinteraksi dengan orang lain secara hormat. Kita juga mendidik anak-anak kita tentang norma masyarakat. Semuanya ini adalah etiket sosial.

Salah satu etiket sosial yang perlu diamalkan semasa menjalankan tugas ialah cara kita memanggil pelanggan dan cara kita menyapa orang lain apabila bertemu. Dengan berpandukan kepada umur dan perawakan pelanggan, panggilan adik, saudara, kakak, mak cik, puan, encik atau sir dapat menunjukkan kemesraan dan tanda hormat. Juga dengan berpandukan masa pada waktu itu, ucapan selamat pagi, selamat tengah hari dan selamat petang dapat menunjukkan tanda hormat menghormati. Bagi orang-orang Islam, mengucapkan salam adalah amalan yang paling baik.

Satu lagi etiket yang yang patut kita amalkan untuk menunjukkan tanda hormat ialah dengan memanggil nama pelanggan secara lembut. Kajian-kajian mendapati bahawa manusia amat responsif kepada nama masing-masing. Di samping itu, cuba kita sebutkan nama pelanggan/pesakit dengan betul. Amat baik jika kita memanggil pelanggan serta namanya dengan cara biasa supaya perlakuan kita itu nampak mesra, jujur dan penuh hormat.

Kerja Berpasukan

Amalan perkhidmatan penyayang banyak melibatkan interaksi antara anggota kesihatan dengan pelanggan. Mengamalkan nilai ini saja tidak mencukupi kerana di dalam menjalankan satu kerja, ianya melibatkan banyak tugas-tugas kecil. Tugas-tugas ini mungkin dijalankan oleh anggota yang berlainan. Oleh itu anggota-anggota perlu bekerjasama dalam melaksanakan sesuatu kerja. Kerja berpasukan bermaksud bekerja bersama dengan harmoni bagi mencapai matlamat yang sama.

Apakah faedah yang boleh anda perolehi melalui kerja berpasukan?

Bekerja bersama-sama di dalam pasukan bagi mencapai kejayaan mempunyai beberapa faedah kepada individu di mana :
Ø Tekanan kerja adalah kurang.
Ø Tanggungjawab dikongsi bersama.
Ø Pengetahuan dan kemahiran dapat dipertingkatkan.
Ø Perasaan harga diri dapat dipupuk.
Ø Kejayaan dan kegagalan dapat dikongsi bersama.
Ø Ahli-ahli dalam pasukan dapat belajar di antara satu sama lain.
Ø Setiap ahli mempunyai semangat kekitaan.
Ø Bekerja bersama dalam pasukan adalah menyeronokkan.
       
Kerja berpasukan adalah lebih berkesan sekiranya elemen-elemen serta proses kerja berpasukan difahami dan dilaksanakan. Lapan elemen dalam kerja berpasukan adalah :
1.   Bersatu menuju matlamat
2.   Perasaan kekitaan
3.   Kepimpinan
4.   Saling mempercayai
5.   Akauntabiliti
6.   Pengetahuan dan kemahiran
7.   Kreativiti/Inovasi
8.   Kerjasama dalam pasukan dan kesepakatan

Bersatu menuju matlamat

Dalam sesuatu organisasi, sekiranya setiap anggota mempunyai matlamat yang berbeza, organisasi tersebut pasti tidak akan dapat mencapai objektifnya. Oleh itu setiap organisasi perlu mewujudkan matlamat dan objektif yang dikehendaki dan menyebarkan kepada semua anggota. Apa yang mustahak bukanlah penyebarannya saja tetapi memahami matlamat dan objektif tersebut. Masalah yang selalu kita hadapi adalah kita tidak ingat akan objektif jabatan. Sebagai contoh, cuba anda senaraikan objektif-objektif jabatan anda. Tentu anda tidak ingat kerana sudah lama tidak mengulanginya. Tambahan pula, ada kerja yang anda buat adalah ad-hoc dan tidak tersenarai dalam objektif.

Setiap ahli dalam pasukan boleh bersatu menuju matlamat sekiranya matlamat dan objektif yang hendak dicapai disampaikan dan difahami oleh semua ahli di dalam pasukan.
          
Bagaimana boleh kita sentiasa bersatu menuju matlamat? Pertama, dari masa ke semasa, ketua jabatan perlu mengingatkan kembali tentang matlamat dan objektif-objektif jabatan. Ini dapat dilakukan semasa perhimpunan bulanan atau mesyuarat ketua-ketua unit. Kedua, penilaian objektif jabatan hendaklah dilakukan lebih kerap, jangan tunggu sehingga akhir tahun. Sekurang-kurangnya penilaian ini dilakukan dua kali setahun. Ketiga, setiap anggota termasuk anda sendiri, apabila ingin memulakan tugas, perlu berfikir samada kerja yang anda lakukan ini ada berkaitan dengan objektif jabatan atau tidak.

Perasaan kekitaan

Perasaan kekitaan lahir daripada seseorang individu yang merasakan dirinya ada kaitan dengan sesuatu tempat atau organisasi. Rakyat Malaysia sepatutnya mempunyai perasaan cintai Malaysia kerana Malaysia adalah tanahairnya. Begitu juga dengan seorang pekerja yang telah lama berkhidmat dengan sesuatu organisasi. Beliau berasa bangga dengan organisasinya lalu menghebahkan kepada orang ramai. Walaubagaimanapun, sekiranya organisasi tersebut mendapat malu atau dipandang rendah oleh masyarakat, pekerja tersebut seboleh-bolehnya cuba merahsiakan perkara tersebut atau tidak mahu dikaitkan dirinya dengan organisasi itu.

Setiap ahli dalam pasukan berkongsi identiti yang sama dan ini dapat memperkayakan perasaan kekitaan. Perasaan kekitaan pula meningkatkan komitmen ahli pasukan. Komitmen kepada pasukan menggalakkan perasaan kepunyaan dan menghasilkan sikap perkongsian. Perasaan kekitaan boleh dipertingkatkan dengan memberi penekanan bahawa :
·        Setiap ahli boleh memberi sumbangan dan mempunyai peranan yang perlu dimainkan;
·        Setiap ahli adalah merupakan aset kepada pasukan;
·        Kepelbagaian di dalam pasukan tidak menghalang semangat bersatu.

Perasaan kekitaan boleh diperkuatkan dengan mengadakan pakaian seragam dan logo. Pakaian seragam adalah bergantung kepada jenis pekerjaan. Selain itu, setengah agensi/jabatan ada juga mempunyai pakaian tidak formal iaitu pakaian batik.

Bagaimanakah anda boleh menanamkan perasaan kekitaan di dalam diri anda? Pertama, anda perlu yakin bahawa anda adalah seorang anggota bekerja. Kedua, anda harus percaya bahawa tugas anda adalah murni iaitu membantu orang lain yang memerlukan bantuan terutamanya pesakit, sama ada secara langsung atau tidak langsung. Ketiga, anda mesti memaksa diri anda suka memakai pakaian seragam yang berkaitan dengan pekerjaan anda. Keempat, anda bekerja bersungguh-sungguh untuk meningkatkan imej jabatan anda.

Kepimpinan

Kepimpinan bererti berupaya merangsang penghasilan yang terbaik dari seseorang serta boleh memberi panduan bagi mencapai matlamat yang sama. Kepimpinan yang berkesan adalah perlu bagi memastikan komitmen ahli dan menentukan arah tujuan untuk mendapatkan hasil.

Setiap seorang daripada kita adalah pemimpin walaupun kita hanya merupakan atendan hospital. Seorang pengarah jabatan tentu mempunyai ramai anggota yang perlu dipimpin sementara pembantu pejabat mempunyai anak isteri yang perlu dipimpin. Oleh yang demikian, setiap orang adalah bertanggungjawab ke atas siapa yang mereka pimpin. Ini bermakna seorang ketua perlu bertanggungjawab jika telah memberi arahan yang salah kepada anggotanya.

Bagaimanakah kita boleh menjadi seorang pemimpin yang baik? Yang pertama dan paling penting adalah sikap bertanggungjawab. Sebagai satu analogi, kita mengangkat hujung sebatang kayu, hujung yang satu lagi akan terangkat juga. Ini bermakna setiap tindakan yang kita ambil akan menghasilkan akibatnya. Oleh itu seorang pemimpin mesti bertanggungjawab di atas segala akibat yang terhasil sama ada positif ataupun negatif.

Sifat kedua yang  penting bagi seseorang pemimpin adalah untuk mempengaruhi orang lain. Bukan mudah untuk mempengaruhi seseorang. Secara ringkasnya, kita perlu menyelam ke dalam hati untuk mengetahui apakah kehendaknya. Jika apa yang ingin kita kemukakan kepadanya adalah selaras dengan kehendaknya, dia akan menerima apa yang kita kehendaki. Walau bagaimanapun ia bukanlah satu perkara yang mudah. Oleh yang demikian, kalau kita ingin mempengaruhi orang lain, cuba langkah-langkah berikut:
         i) Dipercayai ramai
         ii) Memahami hati orang (empati)
         iii) Memahami kehendak orang
         iv) Memberitahu faedah yang akan diperolehi

Sifat ketiga adalah berpengetahuan terutamanya tentang matlamat pasukan. Pengetahuan dan kemahiran akan dibincangkan kemudian.

Saling mempercayai

Sifat percaya bererti mempunyai keyakinan ke atas kewibawaan dan keupayaan ahli-ahli dalam pasukan. Kepercayaan adalah asas pembinaan pasukan. Sikap mempercayai adalah perlu untuk kerjasama yang berpanjangan. Tanpa kepercayaan, konflik akan berlaku.

Bagaimana anda boleh melahirkan sifat saling mempercayai di antara satu sama lain di dalam pasukan anda? Terlebih dahulu, anda harus mempamerkan sifat ini. Bagaimana harus dilakukan? Cuba anda bayangkan jika semua emosi boleh disimpan di dalam sebuah bank. Jika banyak  emosi yang kita simpan di dalam bank, maka semakin bertambah jumlah emosi di dalam akaun kita. Jika kita keluarkan emosi dari bank, maka berkuranglah jumlah emosi kita di dalam akaun. Begitu juga dengan sifat saling mempercayai. Kalau kita selalu membuat perkara baik atau tidak pernah bercakap bohong terhadap orang lain, orang akan percaya kepada kita. Tetapi apabila kita melakukan sesuatu yang tidak baik kepada orang lain, mereka mula kurang percaya kepada kita. Jika kita selalu melakukan yang tidak baik, maka kepercayaan mereka terhadap anda akan hilang. Sehubungan itu, untuk mempamerkan sifat saling mempercayai, anda perlu memperolehi kepercayaan daripada orang lain dengan melakukan perkara-perkara yang baik terhadap mereka.


Akauntabiliti

Akauntabiliti merangkumi sikap bertanggungjawab  setiap ahli  atas kejayaan atau kegagalan pasukan. Setiap ahli bertanggungjawab ke atas semua sumbangan kepada pasukan, samada sumbangan individu atau sumbangan bersama.

Akauntabiliti di dalam konteks budaya korporat bukan  sekadar bertanggungjawab, tetapi termasuk juga tindakan yang diambil bagi membetulkan keadaan.

Jika seseorang itu ingin mempunyai sifat akauntabiliti, beliau terlebih dulu perlu bersikap bertanggungjawab. Kita selalunya akan bersikap bertanggungjawab sekiranya perkara tersebut adalah peribadi. Tetapi sekiranya perkara tersebut berkaitan dengan urusan pejabat, masing-masing cuba melepaskan diri atau cuba meletakkan kesalahan ke atas orang lain. Tiada siapa yang ingin bertanggungjawab. Akhirnya perkara ini dibiarkan begitu sahaja sehinggalah ada orang membuat aduan ataupun ia telah menjadi isu besar.

Perkara di atas boleh dicegah sekiranya setiap ahli adalah pasukan yang bertanggungjawab di atas kesilapan yang telah berlaku. Tidak semestinya seorang ketua sahaja yang mesti bertanggungjawab kerana setiap ahli pun sedikit sebanyak terlibat juga. Oleh itu semua ahli mesti mempunyai sifat bertanggungjawab.

Sekiranya anda telah mengambil tindakan bagi memperbetulkan keadaan, anda bukan sahaja seorang yang bertanggungjawab tetapi telah menonjolkan sifat akauntabiliti. Lakukan perkara di atas bagi setiap situasi yang anda hadapi, anda akan dapati anda akan menjadi seorang yang matang dalam kehidupan.


No comments:

Post a Comment