Proaktif
Untuk memberikan perkhidmatan berkualiti dan cemerlang kepada pelanggan,
anda tidak semestinya menunggu arahan dan menantikan orang meminta bantuan
barulah hendak bertindak. Sepatutnya anda mempunyai sikap proaktif. Ini
bermakna anda dapat menjangka apa yang diperlukan oleh orang lain dan mengambil
inisiatif untuk memberi perkhidmatan yang diperlukan atau menyelesaikan masalah
yang mungkin timbul. Semasa anda menjalankan tugas di pejabat atau berinteraksi
dengan masyarakat atau keluarga di luar pejabat tentu anda banyak mengalami
perkara-perkara yang memerlukan anda bertindak segera sebelum perkara yang
tidak diingini berlaku. Ini juga merupakan tindakan proaktif.
Bagaimanakah kita boleh tahu samada kita ini seorang yang proaktif ataupun
bukan? Senang saja, kalau anda selalu menunggu sehingga sesuatu terjadi baru
hendak ambil tindakan, maka anda bukanlah seorang yang proaktif. Tetapi
sebaliknya iaitu seorang yang reaktif. Seorang yang reaktif tidak akan
melakukan sesuatu sehingga ia diberitahu atau diarahkan, walaupun di dalam
hatinya beliau merasakan sesuatu yang tidak baik akan berlaku. Oleh yang
demikian, jika anda adalah seorang yang reaktif, anda perlu mengamalkan slogan
“jangan tunggu sehingga diberitahu” atau “jangan tunggu sehingga sesuatu yang
buruk berlaku”. Tanamkan sifat suka bertanya di dalam hati. Sebagai contoh,
“esok perasmian akan dijalankan, persediaan sudahkah siap atau belum?” Bila
hati sudah bertanya, anda perlu mengambil tindakan proaktif dengan pergi ke
tempat perasmian untuk membuat semakan.
Anggota kerja selalu menyangka (assume) yang sesuatu perkara itu sudah
dibuat. Kita sepatutnya tidak boleh menyangka sahaja tetapi mesti menyemak
(check) dan meneliti semua aspek
persediaan samada sudah bersedia atau atau tidak. Seorang yang reaktif akan
membiarkan perkara itu berlalu begitu saja dengan harapan semua akan menjadi
okey pada keesokkan harinya. Malang memang tidak berbau, jika ditakdir pesakit
itu mati, bukan kita yang merasa susah. Tetapi keluarganya akan menderita atas
amalan kita yang tidak mahu menyemak atas perkara-perkara yang dikhuatiri tidak
baik akan berlaku. Jika dia seorang suami, ada orang yang akan menjadi janda.
Jika dia seorang ayah, ada orang yang akan menjadi anak yatim.
Bertindak dengan pantas
Ada juga keadaan di mana anda tidak dapat melakukan tindakan proaktif
kerana sesuatu itu berlaku di luar jangkaan kita. Oleh yang demikian, apabila
berlakunya sesuatu kejadian maka anda perlu bertindak dengan pantas dan cekap.
Memang tidak dapat dinafikan bahawa kita sering
berhadapan dengan keadaan-keadaan cemas yang memerlukan kita bertindak dengan
spontan. Oleh itu kita perlulah sentiasa
melengkapkan diri dengan pengetahuan dan kemahiran yang relevan supaya anda
tidak teragak-agak untuk melakukan pertolongan cemas apabila keadaan terdesak.
Sebagai seorang anggota, anda sepatutnya mempelajari
cara-cara memberi pertolongan cemas. Manalah tahu kalau-kalau berlaku sesuatu
yang tidak diingini ke atas salah seorang anggota keluarga kita. Semua ahli
keluarga mengharapkan anda untuk berbuat sesuatu kerana anda bekerja walaupun sebagai seorang kerani. Oleh yang demikian, anda perlu berusaha untuk pergi
berkursus mengenai pertolongan cemas. Bertindak pantas bukan sekadar memberi
pertolongan cemas tetapi meliputi banyak aspek.
Bertindak pantas tidaklah bermakna melakukan sesuatu itu dengan pantas
tanpa berfikir. Kerja itu mungkin cepat dilakukan tetapi hasilnya tidak dapat
diperolehi. Walaupun anda perlu melakukan sesuatu tugas dengan segera, anda
perlu memikirkan kaedah yang sesuai bagi mencapai matlamat yang dikehendaki.
Bagaimana boleh anda menerapkan sifat suka bertindak dengan pantas?
Pertama, anda perlu sedikit sebanyak menambah ilmu pengetahuan kerana tanpanya
anda tidak boleh membuat keputusan yang mana satu baik dan yang mana satu tidak
baik. Perkara ini akan dibincangkan dengan lebih mendalam lagi dalam elemen “Pengetahuan dan Kemahiran”. Kemudian
anda cuba menanamkan perasaan “ingin tahu”. Perasaan “ingin tahu” dan jaga tepi
kain orang adalah berbeza. Jaga tepi kain orang adalah satu sifat yang negatif
iaitu ingin tahu rahsia orang lain dan menggunakannya kepada perkara yang tidak
baik. Perasaan “ingin tahu” adalah bertujuan untuk anda berfikir secara
rasional akan situasi yang berlaku dan apakah tindakan yang perlu diambil.
Sebagai contohnya jika anda melihat seseorang budak berumur 5-6 tahun sedang
menangis. Ia seolah-olah mencari sesuatu dan berkemungkinan dia sedang mencari
ibunya. Anda perlu berfikir secara rasional, jika anda tidak menolongnya apakah
akan terjadi? Kemungkinan akhirnya ia akan dijumpai oleh keluarganya atau ada
orang lain yang akan membantu. Kemungkinan ia akan terus menangis sehingga
ditimpa kemalangan seperti jatuh dalam parit atau dilanggar kenderaan kerana
lalai. Atau kemungkinan ia diculik oleh orang-orang yang berniat jahat. Anda
juga perlu berfikir, “setakat mana yang aku mampu membantu kana-kanak
tersebut”. Bukanlah anda perlu membantu sampai menghantar budak itu balik ke
rumahnya. Jika anda ada sedikit pengetahuan, anda boleh membantunya dengan
bijaksana. Anda boleh membantunya dengan mencari orang yang boleh membantunya.
Sebagai contoh, anda boleh bawa budak tersebut ke kaunter informasi/pertanyaan
jika anda berada di pusat membeli belah atau kepada pegawai keselamatan yang
bertugas di situ. Jika semuanya
tiada, anda boleh bawa dia ke balai polis.
Oleh yang demikian, jika anda ingin menanam sifat
bertindak pantas, anda perlu mempunyai sedikit pengetahuan, tanamkan sifat suka
“ingin tahu” dan memikirkan akibatnya. Seterusnya mengambil tindakan bergantung
kepada situasi dan kemampuan anda.
Sentiasa ‘on-time’
Anda pasti pernah menghadiri sesuatu mesyuarat, sama
ada mesyuarat di peringkat jabatan atau unit. Jika anda selalu menghadiri
sesuatu mesyuarat, anda akan dapati ada segelintir yang suka datang awal dan
ada juga yang suka datang lewat. Menurut Myer-Briggs
Type Indicator, manusia boleh digolongkan kepada beberapa jenis
personaliti. Salah satu personaliti itu adalah “The J-P Dichotomy”. Di dalam “J-P
Dichotomy” terdapat dua jenis iaitu J (Judging)
dan P (Perceiving). Jika anda adalah “J-type”, atau Judging, anda tidak suka datang lewat ke sesuatu mesyuarat atau
aktiviti. Anda selalunya datang awal dan jika anda akan menghadiri suatu tempat baru yang belum anda ketahui,
anda akan pergi melihat tempat mesyuarat
sehari sebelum mesyuarat diadakan. Tetapi jika anda “P-type” atau perceiving,
anda tidak kisah dan selalu datang lewat pada ke sesuatu mesyuarat. Walaupun
anda akan menghadiri mesyuarat di tempat baru yang belum anda ketahui, pada
pagi mesyuarat akan diadakan, barulah anda sibuk bertanya di mana bilik
mesyuarat.
Jadi bagaimanakah anda boleh sentiasa “on-time” terutamanya jika anda ini
adalah seorang yang suka datang lewat. Ada beberapa cara untuk mengatasinya. Pertama, anda perlu belajar “time-management”, iaitu sama ada pergi
berkursus secara formal atau belajar sendiri dengan membaca buku mengenai
pengurusan masa. Buku yang boleh dijadikan panduan adalah “First thing first” oleh Steven Covey. Apa yang perlu dilakukan
adalah melaksanakan tugas-tugas yang prioriti dahulu. Prioriti di sini adalah
bermaksud melaksanakan tugas yang ada kaitan dengan objektif jabatan dan
mengelakkan perkara remeh-temeh seperti menjawab e-mail, surat atau telefon
yang tidak ada kaitan dengan tugas jabatan. Kedua, cuba tulis perkara yang hendak dilakukan di dalam diari/‘organizer’/‘planner’. Ketiga,
adalah khususnya bagi mereka yang selalu lewat menghadiri mesyuarat iaitu
dengan mempercepatkan jam tangan anda 5-10 minit lebih awal. Walaupun anda tahu
anda telah mempercepatkan jam 5-10 minit lebih awal, tetapi bila anda terlihat
jam 9.00 pagi, mesyuarat akan bermula, anda masih mempunyai 5-10 minit.
Sentiasa ‘on-time’ juga
bermaksud untuk memberi perkhidmatan mengikut jadual yang ditentukan. Oleh
kerana kita berurusan dengan pelanggan yang memerlukan pemerhatian segera, maka
amatlah wajar kita menepati masa, terutamanya masa kita memulakan perkhidmatan
harian.
Sekiranya satu temujanji telah diatur, maka hendaklah kita bersedia untuk
menerima pelanggan pada waktu yang telah ditetapkan. Di samping itu,
perkara-perkara atau bahan-bahan yang berkait dengan pertemuan berkenaan
telahpun disiapkan lebih awal supaya pelanggan nampak dan tahu bahawa kita
bersungguh-sungguh dalam menjalankan tugas demi untuk keselesaan pelanggan.
Apabila anda menjaga masa dengan baik, anda juga menjaga masa orang lain.
Ini adalah kerana, jika anda datang lewat, orang lain akan menghabiskan masa
mereka kerana menunggu anda.
Hormati privasi orang lain.
Setiap manusia yang dilahirkan mempunyai perasaan malu. Cuma
orang gila saja tiada mempunyai perasaan malu kerana ketika gila, fikirannya
tidak waras. Malah, binatang juga mempunyai perasaan malu.
Sehubungan itu, kita mesti peka bahawa setiap insan
memerlukan privasi pada waktu-waktu tertentu. Privasi pelanggan kita
terutamanya pesakit adalah paling mustahak kerana mereka memerlukan pertolongan
kita. Mereka telah percaya kepada kita dan telah menyerahkan segala urusan
rawatan ke dalam tangan kita. Apakah tergamak kita melakukan sesuatu yang akan
memalukan mereka. Umpamanya seorang doktor lelaki memeriksa seorang pesakit
wanita tanpa ditemani oleh seorang jururawat atau memeriksa badan pesakit tanpa
ditutup oleh tabir. Kadangkala walaupun pesakit itu tua, ia masih ada maruah.
Kita perlu memeriksanya di sebalik tabir.
Kadangkala kita sendiri perlukan keadaan bersendirian,
terlindung dari pandangan umum untuk melakukan sesuatu. Oleh yang demikian,
anda perlu memikirkan bahawa orang lain juga adalah seperti anda, memerlukan
privasi pada waktu-waktu yang tertentu.
Hormati rahsia orang lain.
Setiap manusia, pada satu ketika dulu, pernah melakukan satu
perkara yang tidak baik. Anda tentu tidak mahu perkara ini diketahui orang
terutama kaum kerabat atau orang yang disayangi. Begitu juga dengan orang lain,
mereka juga tidak mahu rahsia mereka diketahui oleh orang lain. Memang menjadi
tabiat manusia suka menceritakan rahsia orang lain untuk dijadikan bahan ketawa
dan sebagainya. Apa yang berlaku pada anda jika anda ketahui bahawa ada orang
lain menjadikan ‘rahsia’ anda sebagai bahan ketawa. Anda mungkin menjadi malu
kepada mereka. Kemudian perasaan marah akan menular di dalam diri anda kepada
orang yang telah menceritakan ‘rahsia’ anda. Perasaan marah ini lama kelamaan
akan bertukar menjadi dendam. Anda akan mula mengorek rahsia dia dan menunggu
saat yang sesuai untuk membalas dendam. Gejala ini adalah tidak sihat kerana ia
akan membawa kepada pergaduhan dan merosakkan kualiti perkhidmatan.
Oleh yang demikian, anda perlu ingat bahawa menceritakan
rahsia ini akan membawa kepada pergaduhan. Kadangkala ia boleh membawa kepada
perceraian kalau ianya melibatkan pasangan suami isteri.
Sekiranya perlu untuk menyampaikan sesuatu perkara yang
personal atau atas kepentingan jabatan, maka berbuatlah demikian mengikut
peraturan yang dikehendaki di tempat yang tidak dapat didengar oleh orang lain.
Umpamanya untuk memberitahu perihal seorang pesakit kepada anggota lain untuk
memperolehi rawatan yang terbaik. Ataupun ada anggota yang terlibat dalam kes
jenayah yang perlu dilaporkan.
Ingat satu petua iaitu “kalau kita dapat menyimpan ‘rahsia’
orang lain dengan baik, maka orang lain pun akan menjaga ‘rahsia’ kita dengan
baik juga”. Walaubagaimanapun, sekiranya ‘rahsia’ itu boleh membawa mudarat
kepada jabatan seperti kes jenayah, perkara itu perlu dilaporkan.
No comments:
Post a Comment