Pengertian budaya korporat
Sebagaimana disebutkan tadi, budaya boleh didefinasikan sebagai cara hidup manakala korporat boleh dimaksudkan
sebagai organisasi. Oleh yang demikian budaya korporat alam perkerjaan adalah ‘cara hidup’ anggota semasa menjalankan tugas . Cara hidup
adalah sifat dan kelakuan yang ditonjol atau diperlihatkan kepada masyarakat
terutamanya pesakit. Amalan-amalan ini mestilah selaras dengan objektif. Dalam lain perkataan,
budaya korporat boleh didefinisikan sebagai “perlakuan suatu bentuk amalan yang berasaskan kepada nilai-nilai
bersama dan komited terhadap objektif kementerian”. Bagi melahirkan
komitmen terhadap objektif , setiap anggota mesti mengamalkan
nilai-nilai bersama.
Nilai-nilai bersama
Di dalam kehidupan seharian, terdapat tiga nilai utama iaitu (i) perkhidmatan
penyayang, (ii) kerja berpasukan, (iii) profesionalisme. Di dalam setiap nilai
utama, terdapat banyak nilai-nilai yang lain iaitu :
Perkhidmatan Penyayang
·
Bersopan santun
(i)
Berbudi bahasa
(ii)
Bertimbangrasa
(iii)
Sedia membantu
· Responsif
(i)
Proaktif
(ii)
Bertindak dengan pantas
(iii)
Ketepatan masa
· Hormat-menghormati
(i)
Hormati privasi orang lain
(ii)
Hormati ‘rahsia’ orang lain
(iii)
Amalkan etiket sosial
Kerja Berpasukan
·
Bersatu menuju matlamat
·
Perasaan kekitaan
·
Kepimpinan
·
Saling mempercayai
·
Akauntabiliti
·
Pengetahuan dan kemahiran
·
Kreativiti / Inovasi
·
Kerjasama dalam pasukan dan
kesepakatan
Profesionalisme
·
Komitmen
·
Disiplin
·
Cara yang terbaik
·
Etika kerja
·
Taraf kerja
Perkhidmatan Penyayang.
Perkhidmatan penyayang adalah perkhidmatan yang diberikan kepada pelanggan
dengan rasa kasih dan tulus ikhlas. Ini bermakna kita telah melayan pelanggan
kita sebaik yang mungkin sehingga mereka berpuas hati. Perkhidmatan penyayang
ini adalah berteraskan kepada tiga unsur iaitu bersopan santun, responsif dan
hormat menghormati. Bagi setiap unsur ini terdapat unsur
lain iaitu:
·
Bersopan santun
(i)
Berbudi bahasa
(ii) Bertimbangrasa
(iii) Sedia membantu
· Responsif
(i) Proaktif
(ii) Bertindak dengan
pantas
(iii) Ketepatan masa
· Hormat-menghormati
(i) Hormati privasi
orang lain
(ii) Hormati ‘rahsia’
orang lain
(iii) Amalkan etiket
sosial
Berbudi bahasa
Berbudi
bahasa boleh diertikan sebagai perlakuan atau amalan individu yang sentiasa
kelihatan tenang, peramah dan mudah memberikan senyuman, memberi sepenuh
perhatian atau tumpuan terhadap pelanggan dan menunjukkan kebijaksanaan dan
ketegasan pada waktu dan tempat yang tertentu. Ini bermakna anda melayan
pesakit dengan lemah lembut, mesra dan cermat.
Satu
lagi amalan yang berkait dengan budi bahasa ialah memberikan sepenuh perhatian
atau tumpuan terhadap pesakit. Ini bermakna anda sentiasa prihatin terhadap
keadaan dan kehendak pesakit. Dengan cara anda memberi perhatian kepada
pesakit, mereka akan merasa bahawa anda benar-benar mengambil berat terhadap
diri mereka.
Perlakuan
lain yang boleh dikaitkankan dengan berbudi bahasa ialah menunjukkan
kebijaksanaan dan ketegasan pada waktu dan tempat yang tertentu. Ini bermakna
anda bijak menggunakan budi bicara untuk menyelesaikan masalah yang timbul. Semasa anda menjalankan tugas, sudah pasti anda akan
berhadapan dengan situasi yang di luar jangkaan kita. Pada keadaan-keadaan
beginilah anda perlu bertindak dengan bijaksana supaya apa yang anda lakukan tidak
akan menyusahkan pesakit, malah mereka akan merasa senang dengan tindakan bijak
dan cekap anda itu.
Berbudi bahasa ini bermula dengan senyuman. Senyuman yang hendak
dipamerkan mestilah dengan ikhlas kerana senyuman yang dibuat-buat akan
diketahui orang. Cuba anda lihat diri anda di hadapan cermin dan cuba paksa
diri anda untuk memberi senyuman. Anda akan melihat hanya bibir anda sahaja
yang tersenyum. Anda juga akan melihat tiada keceriaan pada mata dan muka anda
kerana ia tidak turut serta dalam ekpressi senyuman yang tidak ikhlas. Jadi
bagaimanakah kita boleh memberi senyuman yang ikhlas? Ini mudah saja, anda
perlu melatihkan hati untuk menyukai seseorang itu. Anda perlu merelakan hati
anda untuk menerima pesakit sebagai sahabat yang anda sukai. Dalam lain
perkataan, anda suka kepada pesakit anda. Apabila anda suka kepada seseorang,
senyuman anda akan menjadi ikhlas.
Senyuman merupakan interaksi yang pertama di antara anda dan pesakit. Jika
interaksi yang pertama gagal yakni jika pesakit merasakan anda senyum dengan
tidak ikhlas, maka ia akan tahu anda merasakan kehadirannya akan membebankan
anda. Perhubungan seterusnya adalah secara paksa kerana pesakit itu juga akan
berinteraksi dengan anda secara paksa. Sekiranya pesakit itu mempunyai pilihan,
tentu mereka akan pergi ke hospital swasta. Walaubagaimanapun kebanyakan
daripada mereka tidak mempunyai pilihan disebabkan sosioekonomi mereka yang
rendah. Jadi penempatan mereka di wad-wad hospital kerajaan adalah seperti
hidup di dalam penjara.
Walaubagaimanapun sekiranya anda memberi senyuman yang ikhlas, maka mereka
akan merasakan ada juga insan yang bersimpati dengan mereka. Maka interaksi
seterusnya adalah mudah. Apabila pesakit mula berkomunikasi, pasti anda memberi
sepenuh tumpuan kepadanya. Apabila pesakit merasakan anda telah memberi sepenuh
perhatian, maka dia akan meluahkan apa yang terpendam di hati. Oleh it
sebahagian daripada bebanan yang mereka tanggung dapat dikurangkan. Bergantung
kepada situasi, anda perlu mententeramkan pesakit menggunakan kebijaksanaan.
Bertimbangrasa
Bertimbangrasa adalah satu perlakuan yang menunjukkan bahawa seseorang itu
prihatin terhadap keselesaan dan kesejahteraan orang lain. Orang yang
bertimbangrasa selalunya tidak mendesak dan juga penyabar.
Bagaimana seseorang itu mengetahui samada ia mempunyai sifat
bertimbangrasa atau tidak? Mudah saja, jika beliau seorang yang suka
mengamalkan ‘double standard’, maka
sudah pasti dia tidak mempunyai sifat bertimbangrasa. ‘Double standard’ di sini
bermaksud dia saja yang boleh tetapi orang lain tidak boleh. Sebagai
contohnya hanya dia seorang saja yang boleh se keluar pejabat, staf yang lain
tidak dibenarkan. Bagaimana pula seseorang itu boleh menanam sifat
bertimbangrasa? Anda boleh memperolehi sifat ini jika anda selalu cuba memahami
jiwa seseorang pesakit. Cuba anda bayangkan jika anda berada dalam situasi
seorang pesakit. Banyak perkara yang mengganggu fikirannya seperti (i) kenapa
aku dipilih untuk mengidap penyakit ini, (ii) apakah dosa yang telah aku buat
sehingga terkena penyakit ini, (iii) penyakit ini tidak saja membebankan aku
tetapi juga orang lain terutamanya keluargaku, (iv) penyakit ini telah membuat
aku lama tidak bekerja dan putus mata pencarian, (v) mampukah aku untuk
membayar bil hospital dan (vi) jika aku mati, siapa nak tanggung anak aku ke
sekolah. Banyak lagi soalan yang menghantui kepalanya. Jika anda boleh
menyelami hati seorang pesakit atau empati dengannya, maka mudahlah bagi anda
untuk menjadi seorang yang bertimbangrasa.
Sedia membantu
Sedia membantu adalah kesediaan menghulurkan pertolongan kepada sesiapa,
walau di mana tanpa diminta. Kesediaan memberi bantuan kepada mereka yang
memerlukannya hendaklah dilakukan dengan ikhlas dan penuh mesra.
Kebanyakan daripada kita membantu orang lain secara tidak ikhlas. Ini
adalah kerana kita membantu secara terpaksa atau membantu dengan harapan untuk
mendapat balasan. Usahlah kita khuatir, sesuatu yang baik itu akan juga dibalas
suatu hari nanti. Hidup ini berputar sebagai satu kitaran, apa-apa yang kita
buat baik sekarang, suatu hari nanti akan dibalas juga. Kalau tidak kepada
kita, anak-anak kita yang akan mendapat balasannya. Apa yang akan merugikan kita, jika kita menolong orang
lain? Adakah tenaga yang kita gunakan untuk orang lain itu dikatakan rugi
ataupun adakah masa yang digunakan? Sama saja, sama ada anda tolong atau tidak,
tenaga dan masa akan berlalu begitu saja. Ataupun anda takut duit anda akan
digunakan semasa dalam proses membantu orang lain. Percayalah, kalau RM 1.00
dikeluarkan untuk membantu orang lain, RM 2.00 atau lebih akan kembali kepada
anda. Ini adalah perkara yang sukar untuk diperjelaskan. Jika anda tidak
percaya, cubalah sendiri membantu orang lain dengan ikhlas. Tabiat suka
membantu ini patut anda amalkan setiap masa kerana anda tidak tahu bila dan di
mana anda pula memerlukan pertolongan orang lain.
sumber:
No comments:
Post a Comment